Guss

Måste även berätta för Er som undrar hur det gick för Guss hos veterinären i lördags. Ska dock förklara lite vad som har hänt....eeeeh, det har för den delen inte hänt nåt men iallafall.
I torsdags började Guss att halta lite smått, jag undersökte tassen han hade ont i men fann inget. Jag tänkte att det går väl över. På fredagen däremot har det inte blivit bättre utan snarare värre, mycket värre. Nu går han på tårna om jag säger så, sen slickar och slickar han den där dumma tassen 24/7.
Jag ringer vår veterinär, men dom har fullt. Ringer även till den andra veterinären här i stan, men tanten i luren börjar skratta och undrar om jag skojar då jag undrar om jag kan komma förbi med min hund och låta någon där kika på hans tass;
- Ha ha ha! Neeeeeheeej du, jag ska faktiskt gå hem nu. Då får återkomma nästa vecka eller ringa Strömsholm.
Ringer Strömsholm, dom säger avvakta tills imorgon och se om det blivit bättre då annars hör du av dig igen.
På lördag morgon väcker Guss oss vid 06:15 och vill ut och kissa. Jag går ut med honom och nu vill han inte alls sätta ner tassen, nu skuttar han på 3 tassar :(
Plus att tassen blivit lite svullen. Ringer till Strömsholm och dom säger kom till efter 10 för då kommer veterinären. Vi sover till halv 9 och sedan äter vi frukost och åker vid kvart över 9. Är då på djursjukhuset aaaaaaalldeles för tidigt ( det gick lite väl snabbt om jag säger så ;) ).
Efter en väntan på 4,5 timme är det vår tur. Dra på trissor när jag till min stora förvåning ser att det är Guss veterinär från Västerås som jobbar extra på Strömsholm på helgerna som tar emot oss. Guss blev jätte glad :)
Veterinären klämmer, känner och tittar men hittar inget. Hon tar en temp på honom, han har ingen feber. Hon tänker lite till, lägger honom ner och klämmer lite till. Den här gången lite hårdare, men min Bibo säger inte ett ord.
- Men snälle killen säg nåt då, vart har du ont? undrar veterinären samtidigt som hon undersöker honom.
Men Guss gör inget större väsen utav sig.
Då säger hon att hon aldrig har mött en sådan tapper hund som Gaston, hon ser hur ont han har och hur mycket han haltar men trots det säger han inget och låter henne göra vad hon vill med honom.
Jag vill gråta....ha ha ha! Min Kääääämpe!
Hon förklarar att hade det varit något som var brutet så hade det inte blivit värre utan då hade det varit lika illa från början. Dock kunde det vara en senskada och då måste han opereras. Sen såg hon också att en klo gått av och det kunde vara den som gjorde ont och blir det inte bättre måste den opereras bort.
Hon frågar mig om jag vill att vi röntgar tassen eller om jag vill åka hem med smärtlindring och antiinflamatoriska mediciner och blir det inte bättre efter 1 vecka DÅ röntgar dom tassen. Kanske låter det hemskt nu, men jag tänkte lite så här:
Hmmmm nu har vi väntat 4,5 timme på att få komma in i ett undersökningsrum hur länge ska vi nu ytterligare behöva vänta för att först få röntga tassen och sedan få röntgensvaren?
Ja, vi blir nog förmodligen klara på måndag eftermiddag nån gång?!
Då bestämde jag mig för smärtlindring och att avvakta i 1 vecka, vilket veterinären också tyckte.
Guss fick en spruta med smärtlindring efter en liten stund och efter det väntade vi en liten stund till på att få receptet.
Efter dessa intensiva timmar var han nu helt slut och sov som en klubbad säl hela vägen hem <3
Vi fick strikta order om korta promenader i koppel, bara ut för att uträtta behoven och sen in.
Jag åkte till Dalarna och Jasse var hemma med "HaltaLotta".
Ringde lite senare på kvällen och frågade hur det gick;
- Har han mycket ont? Haltar han mycket? undrade jag.
- Eh Nathalie, han haltar inte alls....jag var tvungen och ringa mamma och fråga om hon visste vilken tass han hade ont i. Han är som vanlig, får jag till svar.
Idag haltar han heller inte lika mycket som sist, dock blir det värre när vi tar något längre promenader än vad som blev sagt då går vi hem och låter honom vila en stund och efter det blir det bättre :)
Undrar dock om det är medicinen som gör honom mindre smärtpåverkad och när tabletterna sedan än slut så blir det lika illa igen?!?!
Hmmm det återstår att se. Hoppas på det bästa <3

Jo, en sak till.
Veterinären tyckte inte att Guss gått upp särskilt mycket i vikt trots att vi dubblat hans matdos.
- Det händer inte mycket med hans vikt, den stiger inte trots ändrad mängd mat? Man kan säga att han får äta hur mycket han vill, fritillgång på mat. Så säger hon.
Vadå hur mycket mat han vill?!
Jag frågar om han kanske får fel mat om han nu har fritillgång till mat, men ändå händer nada. Men det tyckte hon inte :S
Guss får numera 6 dl mat x 3 gånger/dag vilket han och hans mage är nöjda med ;)
Tidigare skulle han nämligen äta 6 dl mat PER dag! Alltså 2 dl PER MAT TILLFÄLLE :S
Herrejösses!

Nu ska jag byta om och krypa ner i sängen.

Go natt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0