Facebook

Svenskarna mår dåligt av Facebook
Lågutbildade, låginkomsttagare och unga kvinnor.
Ju mer de använder Facebook, desto sämre mår de.

– Vi tror det har att göra med att man jämför sig med andras profiler, säger Leif Denti, doktorand i psykologi vid Göteborgs universitet, till Dagens Nyheter.
En studie gjord vid Göteborgs Universitet visar att var fjärde av Sveriges 4,5 miljoner användare mår dåligt om de inte får logga in på Facebook regelbundet. Personerna i undersökningen uppger att de känner att de halkar efter, rapporterar Dagens Nyheter i dag.

Jämför sig
Men användarna i undersökningen mår också dåligt om de är inloggade för mycket. Kvinnor, låginkomsttagare och lågutbildade hör till gruppen aktiva användare. Enligt studien mår de sämre ju mer tid de spenderar på Facebook.
Exakt vad det beror på vågar forskarna inte slå fast, men de tror att det beror på att användarna jämför sig med andras profiler.
– Jämför man sig mer med andra mår man sämre och känner sig mindre lycklig, säger Leif Denti, doktorand i psykologi vid Göteborgs universitet, till Dagens Nyheter.

Provocerande
Forskarna bakom studien kommer nu att göra en uppföljning, rapporterar DN. De har en teori om att allt mindre lyckliga personer söker sig till Facebook och vill även utreda varför män lägger ut mer provocerande material än vad kvinnor gör.
Camilla Sundell

Användandet av Facebook i Sverige:
  • 4,5 miljoner svenskar använder Facebook.
  • Av dessa loggar 3,1 miljoner in minst en gång varje dag.
  • I genomsnitt tillbringar svenska användare 75 minuter varje dag på Facebook. Kvinnor spenderar 81 minuter och män 61 minuter.
  • 70 procent loggar in varje gång de slår på sin dator. I genomsnitt loggar användarna in 6,1 gånger per dag.
  • Undersökningen i Göteborg visade att en tredjedel av de kvinnliga användarna mår dåligt om de inte får logga in regelbundet.
  • En majoritet av de unga användarna, 67 procent, uppger att de loggar in på Facebook för att fördriva tiden.
  • 38 procent skriver om negativa saker i sin statusuppdatering.
  • Jämfört med kvinnorna skriver dubbelt så många män, 33 procent, provocerande inlägg.
Källa: Göteborgs universitet/Dagens Nyheter.

Detta är taget från Aftonbladets hemsida, så jag har INTE kommit på det själv ;)

Så vad säger Ni?
Kan ni hålla med om detta?
OM Du håller med, varför?
Jag kan tänka mig att det finns dom som inte alls låter sig påverkas av det som
sker på FB samtidigt som det finns dom som går ner sig på grund av FB mellan varven.
Själv har jag tagit bort min FB från luren.
Inte för att jag mådde dåligt eller så ( men kanske hade jag gjort det på sickt?! ) utan
för att jag blev "besatt".
Det blev liksom FÖR mycket!
Jag loggade ju in 24/7 utan anledning!
Så fort jag hade 2 sekunder över loggade jag in, det var ju SÅ lätt.
Okey, jag kanske överdriver liiite nu, men jag tillhörde LÄTT dom som
spenderade 75 minuter per dag innan appen försvann från min lur.
Idag loggar jag in på FB då jag får tillgång till en data, som man gjorde förr liksom :)
Jag menar HUR överlevde jag innan jag gick med i FB?!
Som jag vill minnas det så gick det ju galant! Så jag fortsätter nog i samma spår.
Varför byta ett vinnande koncept ;)


Tips!
Ta det som händer på FB med en STOOOOOR NÄVE salt!

Hahahahaha! Det gör jag :D
Inse att det finns värdefullare saker i livet än det som sker på
en simpel webbsajt, så som din familj och dina närmaste vänner <3

Puss hej!

Hoppas att detta inlägg inte var allt för deprimerande för Er ;)
UT OCH NJUT AV SOLEN NU!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0